Daniel en Louis fietsen van Lissabon naar Compostela

Dag 6 rit 4 : Salir Do Porto - Monte Real 69 km totaal : 215 km

De rustdag gisteren heeft ons deugd gedaan. De eerste spierpijntjes zijn verdwenen deze morgen. Gisteren hebben we gewoon wat gekuierd, gepraat en gegeten aan de baai van San Martinho. Op aanraden van Francis en Ingrid hebben we onze route voor vandaag wat aangepast : eerst naar Nazare via de N8, zacht glooiend en niet druk bereden. Rond 9u15 hadden we die 16 km reeds afgelegd, in de friste van de ochtend. Nazare bestaat uit 2 delen, een nieuw stadje aan het strand en een oud stadsdeel hoog op de kliffen. De kabelbaan heeft ons en de fietsen hoog gebracht voor 1,5 Euro p.p. Het uitzicht vandaar is adembenemend. We hebben dan verder de kustlijn gevolgd in de hoogte via de de mooie Estrada Atlantica., die een dubbel afgescheiden fietspad heeft. En dit over meer dan 40 km. Het ganse traject is door duingebied, vroeger bebost met dennen, maar de branden van vorig jaar hebben deze volledig vernietigd. De kleine (strand)dorpjes tussenin werden gelukkig gevrijwaard. Sinds we aan de kust zijn is het niet meer zo warm : de temperatuur haalt nog ongeveer 26 graden dankzij een stevige wind, die we spijtig genoeg op kop hebben. Maar je kan niet alles willen. Na een lunchstop in Sao Pedro de Moel hebben we verder de kust gevolgd tot Praira da Vieira, en dan nog 9 km landinwaarts tot het kuurstadje Monte Real, ons doel voor vandaag. We overnachten in een oud hotel : Santa Rita, dat ooit drukkere tijden zal gekend hebben. Maar er is een zwembad, dus dat wordt toch even genieten. Groetjes van L & D.

Dag 4 rit 3 : Obidos - Salir do Porto 41km 450hm.

Het was gepland om een korte rit te worden (27km), maar het draaide enigzins anders uit. We zijn vertrokken uit Obidos rond 8u45 onder de mist. Voor het eerst hebben we een jasje moeten aantrekken. Maar na een 2tal uur trok de mist op. We hadden op de kaart een ander pad ontdekt, langs een lagune, om zo de zee te bereiken. Het was een mooi pad, in een natuurgebied, met veel watervogels, zelfs flamingo's. Maar toen ontdekten we dat we de smalle engte aan de zee niet over konden. Dus maar terug gekeerd om tot het eerst uitgestippeld traject te komen. Ondertussen was de zon er, en reden we tussen de eucalyptus bossen. Uiteindelijk bereikten we rond 12u de zee in Foz Do Arelho. Daar een pladijsje gegeten en dan weer de fiets op om kust te volgen. Maar de kust bestaat uit kliffen, dus werd het opnieuw klimmen gedurende enkele kilometers om dan langzaam af te dalen tot Salir Do Porto, waar het weerzien met onze vroegere collega Francis en zijn echtgenote Ingrid hartelijk was. Morgen blijven we hier een dag rusten, dus zal er geen verslag volgen. Tot binnenkort voor meer nieuws. L&D.

Dag 3 rit 2 : Alenquer - Obidos 50km 950 hm.

Onze Braziliaansen hebben het ons de vorige nacht niet te lastig gemaakt, dus konden we fit de dag aanvangen. Omwille van de hitte zijn we om 7u. opgestaan zodat we om 8u. de tocht konden aanvangen. Dat garandeerde ons toch een 2tal frisse uren. Direct bij de start een steile klim om de vallei waarin Alenquer ligt te verlaten. Daarna afwisselend klimmen en dalen, tot Louis een grindpad opgenomen had in de route. Dat was de kortste weg, maar na ongeveer 2 km ging dit over in een met keien bezaaide weg. Nog later ging die steil omhoog, met groeven gevormd door het water. Fietsen was hier onmogelijk, zelfs met een mountainbike zou het niet meer lukken. Dus te voet verder en de fietsen duwen, tot we weer op een asfaltweg kwamen. Ondertussen was het al na 11 uur en bereikten we het hoogste punt, met zowaar de grootste windmolen van Portugal. De eigenaar was aanwezig en heeft ons met fierheid binnen geroepen. Prachtig gerestaureerd. Daarna volgde een afdaling van een zestal km naar een vlakker landschap. Nog even gestopt aan een prachtig wijndomein, maar proeven zou geen goed idee zijn geweest. Van toen af hebben we wijselijk de hoofdweg gevolgd, de N8, die zeker niet te druk bereden werd. Dit liet ons toe om iets sneller en minder vermoeiend te vorderen. Rond 16u zijn we in Obidos aangekomen. Dit middeleeuws ommuurd stadje is Unesco werelderfgoed, en wordt gedomineerd door een imposante tempeliersburcht. We hebben nu nog wat tijd over voor bezoek. Wordt dus vervolgd...

Dag 2 rit 1 : Lissabon - Alenquer 55km 1300 hoogtemeters.

De vorige nacht hebben we beiden zeer goed geslapen. Het ontbijt was om 8 uur, en dus zijn we pas om 9 uur kunnen vertrekken, waarbij we nog een uurtje konden genieten van de ochtendfriste. De eerste 10km waren eerder saai, nog veel huizen en drukke wegen, maar eens op het platteland genoten we. Nu zo plat is dat land niet. Een niet aflatende opeenvolging van klimmen en dalen. Soms kort, 100 of 200m. Soms een kilometerklim. Maar vanaf de middag was het vooral de warmte, of beter de hitte die ons parten speelde. De temperatuur klom tot 36 a 38 graden, en de velden boden geen schaduw. Dan maar regelmatig stopepen en drinken, en de drinkbussen vullen (met water wel te verstaan). De routes die Louis uitgestippeld had waren mooi en met weinig verkeer. Rond 16u30 zijn we pas in Alenquer aangekomen, en de eerste hostal waar we aanbelden had nog bedden vrij. Een grote slaapzaal met 8 stapelbedden in hout ; 2 douches en een gemeenschappelijk keukentje. Heel basic, maar voor 15 euro per persoon klaag je niet. En ook de 3 Brasiliaanse jonge dames die onze kamer delen maakt veel goed. Straks nog eens het stadje bezoeken en iets te eten zoeken, en wellicht vroeg in bed, maar eerst gaan we nog eens de route voor morgen bekijken om misschien een paar klimmetjes te vervangen door een iets vlakkere omweg.

Alvast vele groeten aan onze volgers vanwege Louis en Daniel.

Dag 1 :Lissabon

Vandaag vroeg op ; om 7u kwam de taxi ons ophalen. Met wat moeite en paswerk konden de fietsdozen er in. Dan in Zaventem alles 3 verdiepingen hoog gesleurd naar de vertrekhal. Een dikke pluim voor de medewerkers van Brussels Airlines. De eerste hostess die we aanspraken heeft ons direct begeleid, doorheen de vip-rij tot aan een desk. Heel snel dus de nodige stickers en instapkaarten bekomen en dan de fietsdozen naar een aparte doorgang gebracht voor "grote bagagestukken". Op minder dan 15 minuten waren we ingechecked en was de bagage afgeleverd. Daarna ging het iets minder vlot : er was vertraging aangekondigd van een half uur. Daarna werd dat een uur en uiteindelijk zijn we om 11u30 de lucht ingegaan met een toestel van Eurowings. En wij duimen dat de fietsen mee waren. In Lissabon airport is alles vlotjes afgeleverd aan een speciale balie en hebben we snel de fietsen in orde gebracht. Drukkend warm is het hier. Een korte fietsrit heeft ons naar onze hostal geleid. Een eenvoudige maar nette familiekamer hebben we daar. We zullen wellicht niet meer naar het centrum afzakken, maar hier in de buurt iets te eten zoeken, om dan morgen na het ontbijt de eerste grote fietstocht aan te vangen. Wordt dus vervolgd....

Fietsen en bagage zijn klaar voor transport

Deze namiddag hebben we onze fietsen ingepakt voor transport met het vliegtuig : 2 dozen van 201 X 120 x22 cm. En de fietstassen in een aparte doos. Het aftellen kan beginnen. Zie foto via de link.

Laatste voorbereiding

Vandaag samen de valleitjesroute gedaan. 53km met 450 hm. Prima verlopen, we zijn er klaar voor ??

Lissabon - Compostela 2019

Na 3 jaar kregen Daniel en ik terug de kriebels in onze benen om nog eens naar Compostella te rijden met de fiets maar dan vanuit een andere windstreek, het zuiden. Dus wordt ons vertrekpunt Lissabon. Op 1 september beginnen we eraan. We houden jullie op de hoogte

PS.  Om onze foto's te bekijken, enkel de link rechts of onderaan uw scherm gebruiken    Gelieve geen fotoruimte bij te kopen.

Leuk dat je met ons meereist ?