Daniel en Louis fietsen van Lissabon naar Compostela

Dag 11 rit 9 : Barcelos - Valenca 68 km 920hm totaal : 478 km

Barcelos is een leuk klein stadje. Rechtop voor de brug staat nog de ruine van de hertoglijke burcht. Wellicht diende tol betaald te worden voor de brug en de rivier. Deze morgen, bij ons vertrek was het enorm grote plein totaal gevuld met kraampjes voor de wekelijkse donderdagmarkt. Een mooi allegaarje van kleuren en producten. We zijn rond 8u15 vertrokken en het was toen reeds 23 graden. We wilden in de voormiddag vele kilometers afleggen en dat is ons gelukt. Rond 11u waren we reeds in Ponte De Lima, 35km verder, waar we de brede rivier, de Rio Lima overstaken na een rustpauze. Van toen af liep de temperatuur op tot rond de 33 graden. Fel zwetend hebben we toen nog via een bergpas (soms tot 11%) de aanliggende vallei moeten bereiken. Een echte middagstop hebben we niet genomen. Onderweg heerst er wel het echte camino gevoel, heel veel stappers, enkele fietsers. Uiteindelijk zijn we rond 15u30 aangekomen in Valenca. Dit grensstadje is eigenlijk een heel grote citadel, met binnenin enkele straten met huizen. Een echte garnizoenstad om vroeger de grens te bewaken. Morgen fietsen we over de brug Spanje binnen, maar eerst gaan we het stadje verkennen. Groetjes aan onze volgers. L & D.