Daniel en Louis fietsen van Lissabon naar Compostela

Dag 6 rit 4 : Salir Do Porto - Monte Real 69 km totaal : 215 km

De rustdag gisteren heeft ons deugd gedaan. De eerste spierpijntjes zijn verdwenen deze morgen. Gisteren hebben we gewoon wat gekuierd, gepraat en gegeten aan de baai van San Martinho. Op aanraden van Francis en Ingrid hebben we onze route voor vandaag wat aangepast : eerst naar Nazare via de N8, zacht glooiend en niet druk bereden. Rond 9u15 hadden we die 16 km reeds afgelegd, in de friste van de ochtend. Nazare bestaat uit 2 delen, een nieuw stadje aan het strand en een oud stadsdeel hoog op de kliffen. De kabelbaan heeft ons en de fietsen hoog gebracht voor 1,5 Euro p.p. Het uitzicht vandaar is adembenemend. We hebben dan verder de kustlijn gevolgd in de hoogte via de de mooie Estrada Atlantica., die een dubbel afgescheiden fietspad heeft. En dit over meer dan 40 km. Het ganse traject is door duingebied, vroeger bebost met dennen, maar de branden van vorig jaar hebben deze volledig vernietigd. De kleine (strand)dorpjes tussenin werden gelukkig gevrijwaard. Sinds we aan de kust zijn is het niet meer zo warm : de temperatuur haalt nog ongeveer 26 graden dankzij een stevige wind, die we spijtig genoeg op kop hebben. Maar je kan niet alles willen. Na een lunchstop in Sao Pedro de Moel hebben we verder de kust gevolgd tot Praira da Vieira, en dan nog 9 km landinwaarts tot het kuurstadje Monte Real, ons doel voor vandaag. We overnachten in een oud hotel : Santa Rita, dat ooit drukkere tijden zal gekend hebben. Maar er is een zwembad, dus dat wordt toch even genieten. Groetjes van L & D.

Voske

Mooie stranden en uitzichten, genieten maar.
Nu een plonsje en dan effen versterken om morgen een nieuwe rit aan te kunnen.
Groetjes, voske en Annick

Louis Vandenhoef

Dikke merci? gaan we zeker doen?