Daniel en Louis fietsen van Lissabon naar Compostela

Dag 10 rit 8 : Porto - Barcelos 66 km 400 hm totaal : 476 km

Onze rustdag in Porto was top. Een heel mooie, levendige stad. We hebben in de voormiddag het historisch centrum te voet bezocht. De prachtige azules (blauw / wit tegels) in het station, kerken, kathedraal e.d. in de namiddag hebben we ons dan laten gidsen in de "yellow tour" open bus. Deze morgen zijn we dan bij een zachte temperatuur vertrokken. Eerst langs de Douro, tot aan de monding, dan verder noordwaarts langs de kustlijn. Dit is eerst een brede esplanade tot aan de haven, na de bewoning wordt het pad smal. Portugal heeft veel geinvesteerd in een nieuwe caminho langs de kust, met in de duinen afgeboorde houten paden. Zo worden de duinen niet plat getrapt. Op enkele van die paden zijn fietsers toegelaten. Dit heeft ons snel 30 km verder gebracht tot in Vila De Conde, gelegen aan de monding van de Ave rivier. Net zoals in Porto wordt hier ook de monding bewaakt door een 18e eeuws fort. Vanuit Vila De Conde zijn we landinwaarts gereden om de originele caminho te vervoegen in Barcelos. Dit lijkt ook een historische stad te zijn, en tevens de stad van de "Galo de Barcelos", een kleurrijke haan, voortspruitend uit een legende.